Zo rolt AmCham in Nederland de rode loper uit voor het Amerikaanse bedrijfsleven

De American Chamber of Commerce is een van de grootste lobbyorganisaties ter wereld. Sinds 1961 maakt ze zich hard voor goede Nederlands-Amerikaanse handelsbetrekkingen. Haar voornaamste doel is zorgen dat de Nederlandse overheid de rode loper uitrolt voor hoofdkantoren van Amerikaanse multinationals. ‘AmCham,’ zoals de vooraanstaande lobbyclub kortweg wordt genoemd, kan bogen op toegang tot onze minister-president, de regering, het parlement en de ambtenarij.

Als de eerste genodigden op 25 januari 2017 aankomen bij het fraai verlichte Kurhaus in Scheveningen valt de schemering al in. Buiten ligt de gevoelstemperatuur enkele graden onder nul, binnen wacht een warm weerzien tussen goede bekenden tijdens een receptie en een aansluitend galadiner. Naast talloze corporate executives van multinationals druppelen diplomaten, (voormalige) politici, burgemeesters en enkele BN’ers een voor een binnen met hun partners. Onder de vijfhonderd aanwezigen zijn twee eregasten: prins Constantijn en prinses Laurentien. 

Aan de voorzitter van de Senaat Ankie Broekers-Knol de eer om de openingsrede te houden. Daarna valt de beurt aan onder meer het plaatsvervangend missiehoofd bij de Amerikaanse ambassade, Shawn Crowley, om zich tot de zaal te richten. Behalve plichtmatige toespraakjes is er ook vermaak. Het kinderkoor van de Amerikaanse school in Den Haag is opgetrommeld om het grote gezelschap toe te zingen, Hans Klok laat met de gebruikelijke bombarie zijn assistentes verdwijnen en ter afsluiting treedt soulzangeres Shirma Rouse op met een begeleidende band.  

Een royaal aantal sponsors maakt het evenement mogelijk; 28 om precies te zijn. Van advocatenkantoren Greenberg Traurig tot Baker & McKenzie, van Coca-Cola tot Delta Airlines en van ExxonMobil tot IBM. Stuk voor stuk leden van de American Chamber of Commerce, wier 55-jarige aanwezigheid in Nederland die bewuste avond zo uitbundig wordt gevierd. 

Lees het hele artikel op Follow the Money.